Rekordowo wysoki jest budżet krakowskiego oddziału GDDKiA
zaplanowany na 2006 rok: 860 mln złotych, to prawie o 60%
więcej, niż wydane w roku ubiegłym ok. 500 mln złotych. Aż 65
mln złotych przeznaczono na przygotowanie nowych inwestycji –
posłużą do sfinansowania wykupów gruntów, badań archeologicznych
i opracowania dokumentacji projektowej.
Sieć dróg krajowych Małopolski licząca - od 1 stycznia 2006 roku
- 890,5 km stanowi tylko 5% sieci dróg krajowych w Polsce,
natomiast nakłady na jej modernizację są najwyższe w kraju i w
2006 roku sięgną 10% wszystkich nakładów na drogi krajowe w
Polsce.
Zdecydowana większość (87%) środków na finansowanie inwestycji
na małopolskich drogach krajowych pochodzi ze źródeł
pozabudżetowych, głównie z Krajowego Funduszu Drogowego (36%), z
Europejskiego Banku Inwestycyjnego (29%), z Banku Światowego
(6%), z Funduszu Spójności (14%) oraz z Europejskiego Funduszu
Rozwoju Regionalnego (2%). Jedynie 13% środków, to pieniądze
pochodzące bezpośrednio z budżetu państwa.
Oczywiście, należy pamiętać o tym, że wykorzystanie wszystkich
zaplanowanych środków zależy w dużej mierze od tego, czy
wykonawcy wywiązują się z harmonogramów i czy inwestor (czyli
GDDKiA) ma im za co płacić.
Rozpoczynamy w tym roku budowę autostrady A 4 na odcinku od
Krakowa do Szarowa, kontynuujemy budowę ekspresowej "Zakopianki"
od Myślenic do Lubnia, a niedługo również ruszy budowa obwodnicy
Lubnia; kontynuujemy budowę dwóch obwodnic – Wojnicza i Wadowic
oraz planujemy rozpocząć budowę obwodnicy Biecza (jeśli gmina
usunie wreszcie wysypisko śmieci z korytarza drogowego). Ponadto
modernizacji zostanie poddanych 136,7 km dróg, co stanowi 15,6%
naszej sieci i jest ewenementem nie tylko w skali kraju, ale i
Europy. Ogromny będzie zakres prac mostowych: modernizacji,
przebudowie lub remontowi zostanie poddanych prawie 350
obiektów, czyli 16% naszych mostów.
Zdajemy sobie sprawę, że realizacja tylu zadań spowoduje znaczne
utrudnienia w ruchu, o czym już dzisiaj informujemy użytkowników
dróg, przepraszając za niedogodności i prosząc o zrozumienie i
cierpliwość.
BUDOWA NOWYCH DRÓG
A 4 / S 7
KRAKÓW – SZARÓW / BIEŻANÓW – CHRISTO BOTEWA
(2006 – 2008)
Zakres inwestycji obejmuje budowę: odcinka autostrady o długości
19,9 km, dróg zbiorczych, 30 obiektów mostowych, węzła
autostradowego Szarów; węzła autostradowego Bieżanów,
dwujezdniowej drogi ekspresowej o długości 2,7 km wraz z węzłem
przy ul. Christo Botewa, estakady nad linią PKP oraz mostu nad
Drwiną.
S 7
"ZAKOPIANKA": MYŚLENICE – LUBIEŃ z OBWODNICĄ LUBNIA
(2004 – 2008)
Zakres inwestycji obejmuje budowę: dwujezdniowej drogi o
parametrach ekspresowej na odcinku 16,2 km, w tym obwodnicy
Lubnia o długości 4,0 km, trzech węzłów drogowych dwupoziomowych
(Stróża, Pcim, Lubień), ponad 80 obiektów mostowych, 6,5 km
murów oporowych, prawie 20 km dróg dojazdowych, 5 skrzyżowań
dwupoziomowych oraz urządzeń ochrony środowiska. Odcinek
podzielono na dwa etapy: I – Myślenice – granica gmin Pcim i
Lubień oraz II – granica gmin Pcim i Lubień - obwodnica Lubnia.
Termin zakończenia I etapu wyznaczono na grudzień 2006 roku.
Realizacja II etapu rozpocznie się wiosną 2006 roku i zakończy w
2008 roku.
DROGA KRAJOWA NR 4
OBWODNICA WOJNICZA (2005 – 2007)
Zakres inwestycji obejmuje budowę: jednojezdniowej drogi klasy
GP o długości 3,7 km przystosowanej do przenoszenia obciążeń 115
kN/oś, 2 węzłów dwupoziomowych oraz 2 wiaduktów w ciągu ulic
przecinających obwodnicę.
DROGA KRAJOWA NR 28
OBWODNICA BIECZA (2006 – 2008)
Zakres inwestycji obejmuje budowę: jednojezdniowej drogi klasy
GP o długości 5 km, 3 mostów o łącznej długości 178 m oraz 2
wiaduktów o łącznej długości 93 m. Budowę można było rozpocząć
wcześniej - zadanie znalazło się w puli inwestycji, na które
rząd RP zaciągnął pożyczkę w EBI - gdyby nie problem wysypiska
śmieci zlokalizowanego na trasie obwodnicy, z którym musi się
uporać gmina.
DROGA KRAJOWA NR 52
OBWODNICA WADOWIC III ETAP, 2. część (2005 - 2006)
Zakres inwestycji obejmuje budowę: jednojezdniowej drogi klasy
GP o długości 900 m przystosowanej do przenoszenia obciążeń 115
kN/oś (jezdnia 7,0 m + jednostronny chodnik 1,5 m), obiektu
mostowego (105 m długości) nad drogą gminną i nad rzeką
Choczenką oraz skrzyżowania skanalizowanego.
MODERNIZACJA ISTNIEJĄCYCH DRÓG
AUTOSTRADA A 4
OBWODNICA KRAKOWA, ODCINEK BALICE – OPATKOWICE (2006 – 2007)
Zakres prac: wzmocnienie nawierzchni do 115 kN/oś na odcinku
34,2 km (17,1 km x 2 jezdnie), modernizacja 24 obiektów
mostowych, w tym podniesienie nośności obiektów mostowych w
ciągu autostrady do klasy obciążenia A (najwyższej), budowa
kładki pieszo – rowerowej na stopniu wodnym "Kościuszko",
ogrodzenie autostrady.
DROGA KRAJOWA NR 4
ISPA: TARGOWISKO – TARNÓW (2005 – 2007)
Zakres inwestycji: wzmocnienie nawierzchni na odcinku 34,5 km
pomiędzy Targowiskiem a Tarnowem, budowa dwupoziomowego węzła
Lwowska na skrzyżowaniu dróg krajowych nr 4 i 73 w Tarnowie wraz
z dobudową 800 m drugiej jezdni, budowa mostu na Dunajcu w
Zgłobicach, przebudowa ponad 60 obiektów mostowych, budowa
jednojezdniowej drogi o czterech pasach ruchu na odcinku 3,7 km
od mostu na Dunajcu w Zgłobicach do obwodnicy Tarnowa.
ŁAPCZYCA (2006)
Zakres prac: wzmocnienie nawierzchni do 115 kN/oś na odcinku 3,1
km, remont 4 obiektów mostowych, przebudowa 5 skrzyżowań,
renowacja odwodnienia o długości 2,3 km, przebudowa chodników na
odcinku 3,1 km.
DROGA KRAJOWA NR 7
ZERWANA - KRAKÓW (2006 - 2007)
Zakres prac 2006: wzmocnienie nawierzchni do 100 kN/oś na
odcinku 7,8 km, remont 23 obiektów mostowych, przebudowa 6
skrzyżowań, wprowadzenie elementów uspokojenia ruchu, renowacja
odwodnienia o długości 15 km, przebudowa chodników na odcinku
3,5 km.
KRAKÓW – MYŚLENICE (2006 - 2007)
Zakres prac: wzmocnienie nawierzchni jezdni lewej (kierunek
Myślenice – Kraków) do 115 kN/oś na odcinku 29,9 km, przebudowa
skrzyżowania "Bysinki" w Myślenicach na dwupoziomowe, budowa
kładki dla pieszych w Mogilnach, przebudowa 46 obiektów
mostowych, budowa mostu na potoku Włosańka we Włosaniu,
przebudowa MOP-u, stabilizacja 5 osuwisk.
DROGA KRAJOWA NR 28
ZATOR (2006)
Zakres prac 2006: wzmocnienie nawierzchni do 100 kN/oś na
odcinku 1,1 km, renowacja odwodnienia o długości 0,3 km,
przebudowa chodników na odcinku 1,4 km.
MSZANA DOLNA – GRUSZOWIEC (2006)
Zakres prac 2006: wzmocnienie nawierzchni do 100 kN/oś na
odcinku 6,3 km, remont 27 obiektów mostowych, przebudowa 17
skrzyżowań, renowacja odwodnienia o długości 4,8 km, przebudowa
chodników na odcinku 4,4 km.
DROGA KRAJOWA NR 44
ZATOR (2006)
Zakres prac: wzmocnienie nawierzchni do 100 kN/oś na odcinku 1,0
km, remont 2 obiektów mostowych, przebudowa 6 skrzyżowań,
renowacja odwodnienia o długości 0,4 km, przebudowa chodników na
odcinku 1,1 km.
OŚWIĘCIM (2006)
Przebudowa skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 948 na rondo.
DROGA KRAJOWA NR 47
RDZAWKA – NOWY TARG (2006)
Zakres prac: wzmocnienie nawierzchni do 100 kN/oś na odcinku 9,6
km, remont 9 obiektów mostowych, przebudowa 9 skrzyżowań,
wprowadzenie elementów uspokojenia ruchu, renowacja odwodnienia
o długości 9,0 km, przebudowa chodników na odcinku 2,0 km.
DROGA KRAJOWA NR 49
BIAŁKA TATRZAŃSKA – BUKOWINA TATRZAŃSKA (2006)
Zakres prac: wzmocnienie nawierzchni do 100 kN/oś na odcinku 2,7
km, remont 9 obiektów mostowych, przebudowa 4 skrzyżowań, budowa
ronda, renowacja odwodnienia o długości 5,0 km, przebudowa
chodników na odcinku 2,6 km.
DROGA KRAJOWA NR 73
DĄBROWA TARNOWSKA (2006)
Zakres prac: wzmocnienie nawierzchni do 100 kN/oś na odcinku 2,3
km, remont 3 obiektów mostowych, przebudowa 6 skrzyżowań,
renowacja odwodnienia o długości 3,0 km, przebudowa chodników na
odcinku 2,0 km.
DROGA KRAJOWA NR 79
ZABIERZÓW – TRZEBINIA (2006 - 2007)
Zakres prac 2006: wzmocnienie nawierzchni do 100 kN/oś na
odcinku 9,3 km, remont 19 obiektów mostowych, przebudowa 8
skrzyżowań, renowacja odwodnienia o długości 16,0 km, przebudowa
chodników na odcinku 2,3 km.
DROGA KRAJOWA NR 94
OLKUSZ – JERZMANOWICE (2006 – 2007)
Zakres prac 2006: wzmocnienie nawierzchni do 115 kN/oś na
odcinku 5,0 km, remont 4 obiektów mostowych, przebudowa 3
skrzyżowań, renowacja odwodnienia o długości 6,2 km, przebudowa
chodników na odcinku 2,2 km.